Wat doen moleculen onder de meest extreme omstandigheden? Dat onderzoeken ze in dit laboratorium, waar zelfs de allerkleinste deeltjes worden ontleed

‘We onderzoeken hier atomaire en moleculaire botsingen op kwantummechanisch niveau. Met name fenomenen zoals state-to-state botsingdoorsnedes, diffractie-oscillaties en product-paar correlaties.’…

Het bericht Wat doen moleculen onder de meest extreme omstandigheden? Dat onderzoeken ze in dit laboratorium, waar zelfs de allerkleinste deeltjes worden ontleed verscheen eerst op Vox magazine.

‘Verleng promotietrajecten naar vijf jaar’ 

Afgelopen vrijdag hield organisatiewetenschapper Christine Teelken haar inaugurele rede als nieuwe hoogleraar Organisatieverandering aan de VU. Tijdens haar oratie zette zij uiteen wat zij de komende periode gaat onderzoeken.  Een internationale voorouder als spiegel  Teelken begon haar oratie met een familiegeschiedenis. Zij vertelde over Engel Hazelhoff, de broer van haar overgrootmoeder. “Hij was een zeer […]

Het bericht ‘Verleng promotietrajecten naar vijf jaar’  verscheen eerst op ScienceGuide.

Alleen denken helpt de wereld niet

662OnderwijsJakob de Smaele
Ik neem u graag terug naar een tijd voordat de UGent de UGent heette, maar wel de Rijksuniversiteit Gent. Een logo als zodanig was er niet, maar wel een wapenschild.

Daarop was vanonder het profiel te zien van Minerva, de…

Kortverhaal: ‘Guillaume’

van Wout Landuyt662CultuurWout Landuyt
Guillaume wist ook wel dat het niet normaal was dat het hem weinig kon schelen toen hij z’n vriendin betrapte op het zuigen van een ander in de Charlatan. Hij was ondertussen goed geworden in het nadoen van emoti…

In gesprek met GUSO: “Wij zijn een orkest door en voor studenten.”

over het Gents Universitair Symfonisch Orkest

Het GUSO viert dit semester zijn 20ste verjaardag. Maar wat en wie zijn het GUSO eigenlijk? Tjenne Cornil en Anastasia De Roos omschrijven het muzikaal studentenleven.

Jullie zijn een studentenorkest. Wat houdt dat eigenlijk in?

T: “Wij zijn een orkest door en voor studenten. Dus het zijn studenten die spelen en die organiseren. Dat houden we ook altijd zo. De enige die niet student is, is onze dirigent. Die is natuurlijk wel een beetje ouder.”



Voor en door studenten, betekent dat dan dat iedereen zomaar mag meedoen?

A: “Er zijn wel audities. Alleen studenten aan de UGent, het conservatorum of hogeschool mogen meedoen; Dan is het ook een beetje afhankelijk van de nood van wie wij nodig hebben voor de bezetting. Maar als je auditie doet en we vinden dat je goed genoeg kan spelen – we spelen immers ook wel moeilijke stukken- dan mag je eigenlijk gewoon meedoen.”

Hoe zijn die audities dan? 

A:  “Dat was echt eng. Toen ik zelf naar het GUSO wou en ik zag het woord auditie dacht ik, oh nee. Je komt stukken die je hebt voorbereid voor een jury spelen. Eens je daar staat, vond ik het eigenlijk niet meer zo eng. De jury zijn uiteindelijk ook gewoon studenten, namelijk de sectieleiders van ons orkest.”

Er zijn veel mensen die twijfelen of schrik hebben omdat men auditie moet doen, maar eigenlijk is dat niet nodig

T : “Inderdaad. Op zich, die audities vallen wel mee. Maar dat is wel eng inderdaad. Er zijn veel mensen die twijfelen of schrik hebben omdat men auditie moet doen, maar eigenlijk is dat niet nodig.”

Worden er dan vaak mensen afgewezen?

T: “Soms gebeurt dat. Maar dat gebeurt vaker ook gewoon omdat we niet genoeg plaats hebben. Soms zijn er bijvoorbeeld vier klarinetten. Maar we hebben er maar één nodig. Ze zijn misschien alle vier wel goed.  Maar dan moeten we wel zeggen: “sorry, misschien volgend semester.”

Kun je ook uit de groep gezet worden, stel dat je echt heel slecht bent geworden?


T: (lacht) “Nee, nee, een keer dat je in het GUSO zit, blijf je in het GUSO. Een keer GUSO, altijd GUSO.”
A: “Dat is wel de regel. Eens dat je door de audities bent, dan mag je altijd blijven.”

Zijn jullie op zoek naar meer leden?


T: “Ja, eigenlijk wel. We hebben nog plaatsen vrij voor hoorns, violen en de hobo. Als er dus mensen geïnteresseerd zouden zijn, mogen zij ons altijd via sociale media of mail sturen. Bovendien is ons jubileum nu, dus het gaat echt wel een leuk semester worden.”
A: “En je gaat sowieso ook iemand vinden waarmee je gaat klikken. Er zijn veel verschillende mensen in GUSO. Er is naar mijn mening voor iedereen wel iemand.”



Jullie gaan ook op reis in het tweede semester. Is dat dan puur voor het plezier? Of zijn jullie dan ook nog veel met de muziek bezig. 

A: “Dat is echt van ochtend tot avond repeteren. Tussendoor doen we af en toe wel eens een leuke activiteit. Dat is echt een vermoeiende maar wel een super toffe week.”

T: “GUSO is eigenlijk veel meer dan een orkest. Op het eerste zicht zou je denken: “ah ja, ik speel een instrument of ik heb in het middelbaar instrument een gespeeld.”Misschien is het daarom leuker om in het orkest te komen. Maar daarnaast eigenlijk… ik zit liever in het orkest voor de mensen. Dan pas voor de muziek, wat natuurlijk ook heel fijn is.”

Je hoort dat wel vaak bij de stereotiepe vereniging: “Je maakt vrienden voor het leven.”

A: “Ja. Zeker zo. Je ziet elkaar elke week.”

T: “Je hebt ook een gedeelde interesse. Iedereen houdt van muziek, dus dat is al direct zo’n klik die je maakt. Er is dan al een veel grotere kans dat je goed gaat matchen. En het ding is ook in het GUSO: iedereen is gelijk zichzelf. Misschien zegt elke vereniging dat. Maar ik vind wel dat dat bij ons echt is. Iedereen kan zichzelf zijn, zonder schrik te hoeven hebben. Niemand gaat je beoordelen of je bekritiseren. Zo bloeit iedereen open. En dat hoor je ook wel in de muziek, dat iedereen graag samen speelt.”

Jullie trekken ook wel veel publiek.

A: “Ja. Vorig semester was de Bijloke volledig uitverkocht.”

T: “De kerk bijna ook. Er zijn ook zoveel studenten die blijven terugkomen.”

Werken jullie soms samen met andere artiesten? 

T: “Soms doen we dat wel. We hebben bijvoorbeeld al eens gewerkt met de VRT Big Band, dat is eigenlijk een jazzband. Toen hebben we samen met hen een productie gedaan.”

We hebben de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd kunnen strikken om met ons te spelen

“Dit semester spelen we met een bekende piano solist. We hebben de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd kunnen strikken om met ons te spelen. Dat is wel cool. In de klassieke muziek is dat wel een grote naam. Dat is zot dat die met ons wil spelen.”

Is het eigenlijk stressvol? Als jullie daar zo moeten spelen onder een publiek?

T: “Ja, ik vind dat wel. Ik vind dat echt heel stressvol. Je ouders en al je vrienden komen kijken, dan moet het wel een beetje goed zijn.”

A: “Voor sommige instrumenten is dat misschien minder stressvol dan anderen denk ik. Als viool zit je daar tussen zoveel andere violen. Een fout gaat dus niet hard opvallen. Maar voor blazers is dat wel anders: als zij een solo hebben, hoor je dat wel als ze fout spelen. Dus dat kan wel stresserend zijn volgens mij.”

20 jaar GUSO is toch wel speciaal, kunnen jullie uitleggen wat jullie daar specifiek voor hebben gedaan?


A: “Wij hebben dit jaar al een openingsreceptie gedaan voor alle leden en oud-leden om het GUSO te vieren. Dit semester organiseren we ook een galabal.”
T: “We spelen ook een derde extra concert in het concertgebouw van Brugge. Wij spelen daar bijna nooit omdat dat zo’n goede zaal is, dus wij zijn heel blij dat we daar mogen spelen in samenwerking met UNU-CRIS. Bovendien spelen we ook eens een keer samen met die mega bekende solist Nikola Meeuwsen, dus dat is echt een kers op de taart voor ons jubileum.”

Staat jullie volgende concert ook al gepland?


T: “Ja, de data liggen al vast. Dat is 24 en 27 april en 4 mei. We proberen onze concerten altijd voor de examens te plannen zodat iedereen op tijd kan beginnen met studeren.”

OM houdt zich drijvende: Waterhoofd

Een Wallace-themanummer? De WhatsApp-groep van de redactie ontploft: ‘gonna be huge’, zegt de een, ‘can’t say it’, zegt de ander, ‘big’, zegt de volgende, ‘been saying’, zegt de een weer, ‘let’s get it said’, zegt de tweede. Tja, kan, denk ik, maar waarom? Ik heb dat kleimannetje nooit iets literair-satirisch horen zeggen. Altijd dat gepicknick […]

Dagelijkse Retrokost

Broodjes van De Brug662OnderwijsYentel Goubert
Elke middag snakt menig student naar een broodje van de cafetaria. Maar hoe vind je de weg in deze jungle van broodjes? Wel, ik ben er om je te helpen navigeren in dit smakelijke landschap. 

Waar zijn de vrouwelijke proffen?

662OnderwijsLotte Van den EyndenJoppe Frans
Hoewel er steeds meer vrouwen hun weg naar het hoger onderwijs vinden, zijn de professoren vooraan vaak nog mannen. Wat zeggen de cijfers? En hoe komt het dat zo weinig vrouwen prof worden?

De meest recent…

De wedergeboorte van de remix

662CultuurTuur Van Beveren
Remixes krijgen een slechte naam in de muziekwereld. Mainstream platenlabels worden verweten ze alleen maar te gebruiken om winst te maken. Ze kunnen echter zoveel meer dan enkel het geluid van het originele lied aanpassen.

Reeds gekend of recent?

De hype rond de streepjessjaal in Gent662CultuurLuna LlushaWhiskey Van Impe
De laatste tijd kan je de straten van Gent niet meer op zonder opeens een zwart-wit patroon in je ooghoek te zien opdoemen. De gestreepte sjaals nemen het volledige modelandsc…

De terugkeer naar tastbare media

662CultuurTuur Van BeverenSiri Van de Velde
Scrollen op TikTok en andere platformen is voor velen een dagelijkse routine geworden. Content volgt elkaar eindeloos op en onze aandacht wordt voortdurend opgeëist. Toch tekent zich de laatste jaren een opv…